نمک ظرفشویی فریش

چرا از نمک ظرفشویی فریش باید در ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزخانه که اخیراً در تمام آشپزخانه‌ها وجود دارد ماشین ظرفشویی است. همانطور که می‌دانید، این وسیله ظرف ‌های مورد استفاده توسط یک خانواده را می‌شوید و هرگونه اشکال و خطا در نحوه شستن ظرف ‌ها ممکن است کار خانم خانه را دو برابر کند.

در بازار امروزه نمک ماشین ظرفشویی، در برند ها و بسته بندی های مختلف دیده میشود که شما باید توجه نمایید که ملاک اصلی انتخاب شما ، مرغوبیت آن است ، زیرا نمک نامرغوب و بی کیفیت می تواند به ماشین ظرفشویی آسیب برساند و یا اینکه ظروف را خش دار و کدر کند .

نمک ها به نوع مارک ماشین ظرفشویی هیچ بستگی ندارد و اگر از برندی معتبر همانند فریش(farish) استفاده نمایید سازگار با تمام ماشین های ظرفشویی است و تمامی استاندارد های بین المللی را داراست .

نمک ماشین ظرفشویی چیست؟          

نمک ظرفشویی ماده ای برای نرم کردن آب و جلوگیری از رسوب دستگاه است.

نمک مناسب برای ظرفشویی کدام است؟


از استفاده از نمکی که حاوی ناخالصی هایی مانند آهن و کربنات باشد جدا خودداری کنید.این امر می تواند میزان نرم شدن آب را پایین آورد و در نتیجه ظرف ها آسیب ببینند. حداقل خلوص نمک ماشین ظرفشویی باید حاوی 99.5٪ NACI باشد.بنابراین، اگر می خواهید مطمئن باشید که ماشین ظرفشویی شما به خوبی کار می کند، به دنبال نمک ظرفشویی تصفیه شده فریش(farish) باشید.

نکته دیگری که مهم است اندازه دانه های نمک در ماشین ظرفشویی است.نمک درشت بهترین گزینه است

نحوه کارکرد نمک ماشین ظرفشویی به چه صورت است؟   

ماشین ظرفشویی قطعه ای به نام رزین دارد.کار رزین گرفتن سختی آب برای شستشو آسانتر در ماشین ظرفشویی است.رزین نیاز به شستشو دارد تا تمیز شود.کار نمک ماشین ظرفشویی، شستن رزین است.نمک ظرفشویی در 5 قیقه آخر رزین را شستشو نموده و برای چرخه بعدی آماده میکند.

برای توضیح بیشتر با این سوال شروع میکنیم:

آیا می دانید علت کدر شدن و تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟

به‌ طور معمول درون آب شهری یون‌هایی مانند کلسیم و منیزیم وجود دارد که این یون‌ها باعث سخت شدن آب می‌شود. استفاده از آب سخت بدون سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی باعث ایجاد لکه‌های مختلف بر روی ظرف ‌ها و به‌ مرور زمان خراب شدن دستگاه و ظرف ‌هایتان می‌شود.

سخت بودن آب علاوه بر اینکه باعث خوب شسته نشدن ظرف‌ها و برجای ماندن لکه‌های مختلف بر روی آن می‌شود مشکلات فروانی را نیز برای ماشین ظرفشویی ایجاد می‌کند که برخی از این مشکلات عبارتند از:

– تشکیل رسوب بر روی المنت‌ ماشین ظرفشویی

– تشکیل رسوب بر روی لوله ‌های داخلی ماشین ظرفشویی

– افزایش مصرف انرژی توسط ماشین ظرفشویی

– افزایش میزان مصرف شوینده توسط ماشین ظرفشویی

به طور کلی سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی یکی از قابلیت هایی است که می تواند در زمینه کاهش تاثیر منفی یون های منیزیم و کلسیم موجود درون آب بسیار موثر واقع شود. از این رو می توان به تمیز شستن ظروف در ماشین ظرفشویی کمک بسیاری نماید و وجود آن در دستگاه کاملا ضروری می باشد. این سیستم در انواع مدل های ماشین ظرفشویی تعبیه شده است و روند کار آن در تمامی برندها مشابه و یکسان است و با جذب یون کلسیم و منیزیم در آب باعث از بین رفتن سختی آب می‌شود. نحوه کار سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی بدین ‌صورت است که رزین موجود ماشین ظرفشویی که میل زیادی به جذب یون کلسیم و منیزیم دارد این دو فلز را از آب جذب کرده و در عوض یون سدیم را به آب تحویل می‌دهد.

اگر در ماشین ظرفشویی سیستم سختی گیر آب وجود نداشته باشد سختی آب باعث تمیز شسته نشدن ظرف ‌ها می‌ شود و حتی ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که ماشین ظرفشویی آن‌ها خراب ‌شده است.

اما با وجود سختی گیر آب ماشین ظرفشویی این مشکل برطرف شده و ظرف ‌ها به ‌خوبی و بدون هیچ‌ گونه آلودگی شسته می‌شوند.

  انواع مخزن ‌های سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی :

در سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی برای گرفتن سختی آب دو مخزن شامل مخزن رزین و مخزن نمک ظرفشویی وجود دارد.

این دو مخزن با یکدیگر به‌واسطه یک شیر که فشار آب آن زیاد است در ارتباط می‌باشند.

نحوه ارتباط این دو مخزن بدین‌صورت است که آب از قسمت پشت سپر وارد مخزن نمک می‌شود و بانمک موجود در مخزن مخلوط شده و به‌طرف شیر حرکت می‌کند.آب به همراه نمک موجود در آن به شیری که مابین مخزن آب و رزین وجود دارد و به دلیل بالا بودن فشار آب باعث باز شدن شیر و سپس از درون شیر به مخزن رزین وارد می‌شود.

مزایای سختی گیر آب ماشین ظرفشویی:

– افزایش طول عمر ظرفشویی

– کاهش تولید رسوب در لوله‌ های ماشین ظرفشویی

– تمیز شسته شدن ظرف ‌ها، این مسئله به‌خصوص برای افرادی که به تمیزی ظرف‌ هایشان حساسی زیادی دارند بسیار حائز اهمیت هست.

– باقی نماندن لکه ‌های سفید رنگ بر روی ظرف

– کاهش میزان مصرف مواد شوینده

حال چگونه رزین ‌های موجود در سختی گیر ماشین ظرفشویی بازسازی می‌شود؟

پاسخ به این سؤال این است که:

رزین‌ها بعد از مدتی از یون ‌های کلسیم و منیزیم پوشیده می ‌شود و یون‌ های سدیم در آن کاهش پیدا می‌کند.در این هنگام شما باید با استفاده از محلول آب ‌نمک ظرفشویی فریش(farish) رزین‌های موجود در سیستم سختی گیر آب را بشویید و این یون ‌ها را در رزین کاهش دهید.اگر به دنبال این هستید که سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی عملکرد خود را به‌ درستی انجام دهد بهتر است در هر بار شستشو ابتدا مخزن نمک موجود در دستگاه را با استفاده از آب ‌نمک ظرفشویی فریش(farish) بشویید و کاملاً آن را تمیز نمایید و ماشین ظرفشویی را روشن کنید تا این محلول آب ‌نمک یون ‌های موجود در رزین‌ها را نیز شسته و آن را کاملاً پاک کند.این مسئله به این دلیل اهمیت دارد که ممکن است رزین‌های موجود در دستگاه با یون‌های کلسیم و منیزیم اشباع ‌شده باشد و نتواند کار خود را به ‌درستی انجام دهید. با شستن رزین ها با آب نمک، مواد اضافی موجود در این سیستم را حذف کرده و به عملکرد صحیح آن کمک می کنید.

اما شما چگونه می‌توانید از تمام شدن نمک در این سیستم مطلع شوید؟

با استفاده از سنسور نمک با علامت اختصاری s

یکی از مهمترین اجزای سیستم سختی آب ماشین ظرفشویی، سنسور نمک است. بهتر است بدانید با توجه به نحوه تنظیم دستگاه، پس از چندین بار استفاده از ماشین ظرفشویی که معمولا بین 15 تا 35 بار شستشو متغیر است، نمک موجود در دستگاه تمام می شود و باید دوباره مخزن نمک را شارژ کنید.در داخل مخزن نمک، سنسوری طراحی شده است که با تمام شدن نمک، چراغ های LED را روشن می کند.به محض روشن شدن چراغS  درب دستگاه را باز نمایید و نمک ظرفشویی را شارژ نمایید.

در مورد نمکی که برای شستشوی رزین ‌ها و مخزن نمک در سختی گیر آب ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود بهتر است بدانید که این نمک با نمک مورد استفاده در غذا تفاوت دارد و کمی بزرگ‌تر از نمک خوراکی است و معدنی مختلفی مانند آهن، منگنز و… نیز درون آن موجود می‌باشد.

طریقه ریختن نمک ماشین ظرفشویی: 

در ماشین ظرفشویی را باز کرده کف دستگاه سمت چپ درب محل ریختن نمک ظرفشویی که روی آن سالت Salt نوشته را باز کنید.قیف مخصوص را روی دریچه قرار داده و آنقدر نمک بریزید تا به اندازه دو بند انگشت جا داشته باشد.

شاید لازم باشد این کار را چند مرحله انجام دهید و هر بار با قاشق نمک را هم بزنید تا پر شود.دقت کنید در حالت نرمال داخل مخزن پر آب است و با ریختن نمک آب خارج میشود.درب مخزن نمک را بسته و نشانگر نمک را چک کنید که خاموش شده باشد.

به طور خلاصه میتوان گفت که برای عملکرد بهتر و افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی و تمیز و براق بودن ظروف و رضایت کامل از ماشین ظرفشویی خود حتما از نمک ظرفشویی فریش(farish) استفاده کنید